Hogyan lehet az olcsó parfüm az eredetivel megegyező?

Luxus parfüméria, vásárlókkal

Kinek éri meg az olcsó parfüm?

Gyakorlatilag mindenkinek! Te kapsz egy illatot, amit egyébként 3-10-szer drágábban vásárolnál meg eredetiben egy ismert kiskereskedelmi parfümériában, egy plázában. A gyártónál viszont lényegében ugyanakkora költség áll elő az olcsó parfüm gyártása során, mint a luxus divatház esetében. De akkor miért kerül mégis többe az eredeti?

A választ valószínűleg sejted már most a legelején. Ide másolok egy nagyon friss Telex cikk részletet, ami egyébként másról szól és esetünkben nem is a teljes igazság, de a lényeget jól összefoglalja arról, hogy miként is működnek ezek a luxus divatcégek.

A teljes cikk ITT olvasható, de alább idézem a számunkra legfontosabb pár sort:

[...] Kína legalizálta a „hamisított” termékek értékesítését külpiacra is. A hamisítottat azért tettük idézőjelbe, mert az esetek egy részében legalábbis ezek valójában az igazi termékek, csak még nincsenek ellátva a márkajelzésekkel, így a kínai gyártók rendkívül olcsón tudják őket adni. [...] A táskagyártók csak minimálisan részesülnek a haszonból, a luxusmárkák cégei a logó rápakolásával realizálják a profit nagy részét. [...]

Az olcsó parfüm és az eredeti parfüm között szinte csak az a különbség, hogy az egyikre rátesznek egy világhírű nevet, egy logót, amivel a termék prémium pozícionálása megtörténik, emiatt el lehet adni óriási profittal – a tehetősebb vásárlói (vagy inkább rajongói) köre örömmel fog költeni erre a cipőre, táskára, ingre vagy a parfümre.

Ennek az utóbbi „körnek”, csoportnak nem éri csak meg – gazdasági értelemben. Döntésüket tudják racionalizálni a „magas minőség”, „eredetiség”, „ritkaság” érzete miatt, ezért ők egyáltalán nem élik meg úgy, hogy rossz üzletet kötöttek.

Luxus parfüm díszes kristályüvegben

Igazuk van vajon?

Ruházati termékek esetében talán igen. „Attól függ” – mondhatnánk. Egy 110.000 forintos nadrág talán megéri, ha nem fakul, nem igényel vasalást, és 5-6 évig is bírja a varrás. Nem utolsó sorban még „jól is néz ki” – ez szubjektív. Egy táskáért 12.000.000 forint valószínűleg nem éri meg – bár feltehetően sok ember még egy nadrágért sem adná ki a fenti összeget, nem hogy egy táskáért.

De ezeket legalább lehet a külvilág felé mutatni. Akinek nagyon fontos a presztízs, tudja mutatni a többi ember számára a ritka karórát, a cipőt vagy akár a bőrszíjat. Akik ismerik ezeket a kiegészítőket, ruhadarabokat, nagyra fogják becsülni, tehetősnek, vagyonosnak gondolni. Oda fogják pozícionálni az embert, ahova a termék viselője szeretné.

A parfüm esetében viszont nincs igazuk. Legintenzívebb illat esetében is csak legfeljebb pár méteres környezetünk fogja érezni és videóról, fotóról vagy Instagram bejegyzésből sem jön át. Ott kell lenni az illat viselőjének közelében. Egy kiváló parfüm másolat, parfüm utánzat – vagy úgy is mondják néha: dupe (ejtsd: „gyúp”) – annyira meggyőzően teszi a dolgát, hogy a viselőn kívül senki nem tudja megmondani, hogy nem az eredeti illatot viseli.

Akkor hogyan kerülhet akár 80%-al kevesebbe az olcsó parfüm?

Mert az olcsó parfüm esetében nem tömjük ki pénzzel a luxusmárkák tulajdonosait. A parfüm másolat gyártói sem ingyen dolgoznak, ők is profitálnak rajta és a kiskereskedő is – mint én.

Ahogy fent is írtam, a név és a logó teszi drágává az eredeti parfümöt. Gondolj bele: Bemész egy ilyen luxus boltba, ahol évtizedek óta minden szándékosan „túlárazott”. Ott egy pár cipő 600.000 forintért, amott egy kabát 700.000 forintért, itt meg egy parfüm 9.000-ért. Mindenki az gondolná, hogy ez valami igazán „pocsék lötty” lehet, ha csak ennyibe kerül.

A parfüm utánzat gyártói sokkal nagyobb tömegeket érnek el. Előállítják kvázi ugyanazt az illatot és meg tudják szólítani azokat a leendő vásárlókat is, akiket egyébként érdekelne a különleges illat, de 60.000-80.000 forintot nem tud kigazdálkodni erre a célra, vagy csak nem szeretne ennyit fizetni érte (alacsonyabb a rezervációs ára). Ugyanazt az illatot megtalálja más néven 12.000 forintért is.

Egyetlen dolgot kell feladni: a külső „csomagolást”. A drága, egyedi formatervezett üveget, a nevet, logót. Még csak nem is fog rá hasonlítani, tehát ezek a parfümök NEM hamisítványok. Nem törekszenek a vevő megtévesztésére. Akit meg fognak téveszteni, az a munkatárs, házastárs, élettárs, szomszéd, vagy egy járókelő az utcán – ha nem mondod el nekik, azt fogják hinni, hogy az eredeti van rád fújva.

Pink és türkiz üveges olcsó parfüm
Parfümös üvegcsék laboratóriumban

Hogy lehet lemásolni egy parfümöt?

Az eredeti parfümöknél is megadják, hogy a fejillat, szívillat és alapillat esszenciáját mely főbb illatok adják. A legjellemzőbb illatok nem titkosak, ott vannak a marketing anyagokban. A többi illat szakértők által azonosítható. Akárcsak egy étel esetében – aki ért hozzá, az el tudja különíteni az egyes ízeket és felismerni. Ehhez sok ételt kell készíteni, alapanyagokat próbálgatni, sokat kóstolni. Parfümöknél ugyanez a folyamat az illatokkal. Tehetség természetesen mindkettő esetben kell hozzá. A megfelelő arányok eltalálása fontos szempont, ehhez természetesen sokat próbálkoznak, amíg létrejön a megfelelő receptúra.

A használt illatanyagok, parfümolajok előállítási helye, a kinyerés folyamata, alapanyagok minősége természetesen eltérő lehet. Így minimális differenciák lehetnek. De ha csak nem vagy Te is egy szakértő, nem valószínű, hogy észre fogod venni ezeket az apró különbségeket.

Parfümös üvegek gyártósoron

Miből tevődik össze egy jó minőségű parfüm?

A vásárlónak leginkább az tűnik fel, ha az illat tartóssága nem kielégítő. Ez az, amiben a Prouvé nagyon magas színvonalat képvisel. A többi parfüm utánzat gyártó termékei esetében gyakran tapasztalni, hogy nagyon gyorsan elillannak. A Prouvé Franciaországban előállított parfümolajokat használ. Grasse városából származnak, ami a parfümkészítés „őshazája”. Minden üvegnek 20%-át ezek az olajok teszik ki. Ezek a drága komponensek.

Ezt ne tévesszük össze azzal a jelenséggel, amikor az orrunk elfárad és bizonyos illatokhoz, szagokhoz képes hozzászokni. Ez a "szagvakság", amikor már nem is vesszük észre a szag és illat jelenlétét. Van olyan kutya vagy macskatartó barátod, akinek a lakásába belépve olyan állatszag van, mintha falnak mennél a nyitott bejárati ajtóban? Ő meg büszkén állítja, hogy a sok gondoskodásának hála, nála nincs kutya~/macskaszag.

A maradék 80%-ot a denaturált szesz (denaturált etil-alkohol) alkotja. Ez parfüm esetében csak segédanyag, jól oldódnak benne az olajok, nem válnak külön az alkotóelemek a keverékben. Finom szemcséjűre porlasztva egyenletesen lehet felvinni a bőrfelületre. Illathordozó szerepe fontos, párolgása során az illat molekulákat magával ragadja. Nagy része az illatanyagoknak a bőrön marad, amely a test hőméréskletén folyamatos illat párolgást eredményez.

Az etanol nem egy kivételesen drága anyag, ráadásul a denaturálás folyamata során emberi fogyasztásra alkalmatlanná teszik, tehát fogyasztási adó / jövedéki adó sem terheli.

A Prouvé tehát jó minőséget képvisel?

Abszolút, hiszen a 20% parfümolaj tartalmú termékeket „Extrait de Parfum”-nak, parfümkivonatnak nevezzük. A parfümériákban leggyakrabban vásárolt EdT-k, vagyis „Eau de Toilette”, magyarul toalettvizek (ne gondolj rosszra!) 4-8% parfümolajat tartalmaznak. Amikor ezeket megvásárolod a parüfmériában, akkor 92-96% etanolt vásárolsz. (Ezekre nem is használhatnánk a parfüm szót, mert ahhoz legalább 8-15% parfümolaj tartalom kellene. Mégis a köznyelvben ezeket is parfümnek hívjuk idehaza.)

A Prouvé parfümjeivel 2-5x annyi illatanyagot kaphatsz, jelentősen alacsonyabb áron – ha az eredeti, luxus márkázott EdT-vel hasonlítjuk össze. (Ugyanakkora űrtartalomra vonatkoztatva!)

A magasabb parfümolaj tartalom intenzívebb és hosszabb ideig tartó „illatozást” eredményez, hiszen nem a denaturált alkoholtól lesz jó illatunk. Természetesen nagy szerepet játszik a parfümolajok minősége, de ez már fent említett származásuk révén és az előállításuk miatt kiválóak a Prouvé esetében.

Parfüm türkiz és pink füstfelhőben
Türkiz és pink parfümös üveg cseresznyevirággal

Ez azt jelenti, hogy legalább ugyanolyan minőséget kapok kevesebb pénzért?

Hacsak nem vagy igazán különleges tehetséggel megáldott a szaglás terén, aki ráadásul „háklis” arra, ha nem kapja viszont 100%-ban az eredeti illatot, akkor igen. A Prouvé parfüm másolatok a piacukon magas színvonalat képviselnek illat egyezés és illat tartósság szempontjából is. Ezért a meg nem nevezett konkurens dupe parfümöknél kicsit drágábbak (a magas minőségű parfümolajok révén), de még így is messze elmaradnak az eredeti parfümök kiskereskedelmi áraitól.

Ha szeretnéd kipróbálni a Prouvé parfümöket, de bizonytalan vagy, lehetőséged van parfüm minta rendelésre az Equiparf webshopjában. Így nagyon alacsony áron rendelhetsz 5 különböző illat mintát. A kiválasztáshoz a webshop is segítséget nyújt, ehhez rá kell kattintanod a termékek adatlapján a „Melyik parfümre hasonlít? Katt ide!” gombokra. De sokkal egyszerűbb és gyorsabban áttekinthető, ha letöltöd a parfüm listát itt.

Az alábbi válogatásban néhány jól ismert, népszerű illatot gyűjtöttem össze neked. Ezek eredeti megfelelői, ugyanekkora űrtartalommal 35.000-110.000 forint közötti áron mozognak. Javaslom, hogy nézd meg őket, és hasonlítsd össze az árakat te magad!